Prvním tématem, kterému se budeme věnovat, je společné hospodaření. Určitě to většina z vás zná. Už jste spolu nějaký ten pátek a je na čase přestěhovat se a zkusit si žít společně se vším, co k tomu patří.
Předtím, než jsme se s přítelem sestěhovali do společného bytu, jsem hodně přemýšlela o tom, jak budeme řešit společné finance. V následujícím postu najdete několik tipů jak na ně. Je jen na vás, který si vyberete, zkusíte a případně i vylepšíte.
- Jednou já, podruhé ty
Tento způsob společného hospodaření je v zásadě nejjednodušší. Je vhodný pro páry, které nejsou zastánci společné kasy a páry, které spolu zatím nebydlí. Společně můžete jít na nákup a jednou ho zaplatíte vy, podruhé partner. Značnou nevýhodou je to, že ani jeden z vás nebude mít přehled, kdo kdy platil, a kolik jste za co utratili.
- Společný účet
Dalším způsobem, jak řešit společné peníze, je mít jeden účet, kam každý z vás bude měsíčně posílat stejnou částku (pokud máte podobné příjmy) nebo poměrnou částku (pokud má jeden z vás výrazně vyšší příjem). Ke společnému účtu je také výhodné mít dvě platební karty a platit tak nákupy potravin, vybavení domácnosti atd. Zároveň je super z účtu platit např. služby, internet nebo nájem. V případě, že má jeden z partnerů vyšší příjem, je možné se domluvit, že např. nájem bude platit jen on. Rizikem pak může být, že jeden z partnerů utratí za blbosti i část peněz toho druhého.
Výhodou je, že na si na společném účtu můžete zároveň i šetřit peníze (pokud tedy celou poslanou částku během měsíce neutratíte ).
- Vyúčtování na konci měsíce
Takhle řešíme domácnost my. Pokud je potřeba něco koupit nebo zaplatit, tak jeden z nás platí a schová si účtenku. Účtenky dáváme do krabičky a na konci měsíce si je všechny zapíšeme do tabulky a rozpočítáme. Vyjde nám tak, kdo má komu poslat kolik peněz. Výhodou je, že máme přehled opravdu o všech výdajích, rozdělujeme je i dle kategorie. Pod článkem si můžete stáhnout jednoduchou tabulku, kterou používáme na rozpočítávání my. Nevýhodou je, že strávím každý měsíc hodinu nad účtenkami a excelem.
Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv variantu, je potřeba se na ní předem s partnerem domluvit a vyjasnit si pravidla již na začátku. A jaký model používáte vy?